Per Dahl disputerte fredag 10.november 2006 for graden doctor philosophiae (dr.philos.)
ved Universitetet i Stavanger med avhandlingen:
”Jeg elsker Dig! Lytterens argument. Grammofoninnspillinger av Edvard Griegs opus 5 nr.3.”
Jeg elsker Dig! er den sang av Grieg som er mest innspilt på grammofon. Dahl har gjort en kartlegging
av 318 ulike innspillinger og viser hvordan interpretasjonen av sangen har endret
seg fra første innspilling i 1899 og frem til i dag.
Grammofonplatens mulighet til å fristille musikkverket fra konsertsalen åpnet
for tolkninger som var rettet mot et publikum uavhengig av deres sosiale status
og notekunnskap. Dermed vokste det frem et kommersielt marked av musikklyttere
som ikke gikk på konsert, men som kjøpte grammofonplater. Et hovedmoment i avhandlingen
er derfor å avdekke på hvilke måter og i hvilken grad en innspilling av Jeg elsker Dig! kan sies å tilhøre enten konsertsaltradisjonen eller kommerstradisjonen.
Resultatene av de empiriske studiene viser at både gjennomsnittstempo og avviksprofil
for de ulike frasene er temmelig konstant gjennom hele tidsperioden, men den uttrykksmessige
variasjonen er større i konsertsaltradisjonen enn i kommerstradisjonen. Dahl påpeker
at en fremførings legitimitet (riktighet) i hovedsak er avhengig av den sosiale
ramme rundt fremføringen, mens fremføringens validitet (gyldighet) er avhengig
av dens tilknytning til en tradisjon.
Grammofonplaten har utfordret partituret som objektiv representant for musikkverket.
Dahl betrakter et musikkverk som en sosial konstruksjon som etableres og vedlikeholdes
av tre persongrupper; komponisten, utøveren og lytteren. Her tas lytterens posisjon
som utgangspunkt og Dahl drøfter musikkestetiske, analytiske og kognitive tilnærminger
til en ny beskrivelse av musikkopplevelsen hvor tolkningselementene er fristilt
fra noten/partituret.
Vurderingskomiteen besto av professor Elef Nesheim (Norges Musikkhøgskole), dr.
fil Pekka Gronow (Helsinki Universitet/Finlands Radio) og professor Finn Egil
Tønnessen (UiS).
Dette var den første dr.philos. ved Universitetet i Stavanger. To prøveforelesninger
var lagt til kveldstid torsdag 9.november på Institutt for musikk og dans i Bjergsted.
Doktoranden er fra Malm i Nord-Trøndelag og har sin utdanning fra Universitetet
i Trondheim. Han har vært knyttet til musikkonservatoriet i Stavanger siden 1979,
og var rektor ved Høgskolen i Stavanger i perioden 2000-2003.
.
Interesserte kan bestille avhandlingen for kr 300 fra
Per Dahl.